Monday, October 29, 2012

In het donker...

In Assen en op veel meer plaatsen in Nederland werd zondag Alom Gedenken gehouden. Een bijeenkomst om overleden dierbaren te herdenken, afgeleid van het rooms-katholieke Allerzielen. Een van de organisatoren vertelde me vrijdag over de herdenking en zijn verhaal maakte me direct enthousiast. De begraafplaats is verlicht met fakkels en de deelnemers dragen allemaal een kaarsje. Het leek me een perfect onderwerp voor mijn cinematografische aanpak. In gedachten zag ik het al voor me: Ik zou iemand volgen die een overleden dierbare herdacht. Helaas, het liep net even anders.
De organisatie zou iemand voor mij regelen, maar de persoon in kwestie heeft zich nooit bij mij gemeld. Verder bleek de begraafplaats met alleen fakkels een stuk donkerder dan ik had ingeschat. Gelukkig was ik voorbereid en had ik een paar acculampjes op statief meegenomen. Maar, diafragma 2.8 en de hoogst mogelijke ISO-waarde waren vaak bij lange na niet genoeg. Het werd me al snel duidelijk dat ik het moest hebben van de details. Let vooral op het shot van de man die ingekaderd door de zwarte schaduwen met een kaars luistert naar een gedicht. Enfin kijkt u rustig naar het resultaat en kom met reacties!

No comments:

Icelandic snowballs

Het is al een jaar geleden dat ik op IJsland was om een korte documentaire te maken met Birta Rós, een IJslandse muzikant.  Het was vo...